Skip to main content

logo

img

Perkhidmatan Teras

There is no translation available.

Perkhidmatan Teras
Mengurus dan mengendalikan perkhidmatan ICT yang dikategorikan seperti berikut :

  • Khidmat Korporat ICT
  • Operasi ICT
  • Aplikasi ICT

Kaunter Helpdesk ICT
Bahagian ini juga telah mewujudkan Kaunter Helpdesk ICT mulai 26 Ogos 2010 bagi membantu warga KDN membuat aduan tentang sebarang masalah atau kerosakan melibatkan perkakasan atau aplikasi ICT. Aduan masalah atau kerosakan boleh dibuat melalui telefon atau e-mel seperti berikut:
Telefon: 03-8886 3350 

Emel: aduan[@]moha[.]gov[.]my

Masa operasi: 8.00 pagi hingga 5.00 petang (waktu bekerja)


Bahagian ini terbahagi kepada lima (5) unit utama:

  1. Seksyen Pengurusan Strategik ICT dan Pentadbiran (PS)
  2. Seksyen Pembangunan Aplikasi Sokongan (AS)
  3. Seksyen Pembangunan Aplikasi Teras (AT)
  4. Seksyen Operasi dan Keselamatan Siber (OK)
  5. Seksyen Teknikal ICT (ST)

Fungsi Bahagian

Seksyen Pengurusan Strategik ICT dan Pentadbiran (PS)

  • Urusetia JPICT, JTISA, JPP, mesyuarat Pengurus-Pengurus ICT KDN
  • Menyelaras maklum balas mesyuarat, laporan tahunan, kajian dan lain-lain maklum balas
  • Pelan Strategik Pendigitalan
  • KPI ICT 
  • Naziran Projek/LVV
  • Menyelaras perancangan dan pelaksanaan Perkhidmatan End-To-End (E2E) dan Online Service Index (OSI)
  • Pentadbir Repositori Sistem
  • Menyelaras Technology Update (TU)

Seksyen Pembangunan Aplikasi Sokongan (AS)

  • Pembangunan dan penyenggaraan sistem/aplikasi sokongan
  • Menyelaras integrasi data KDN dengan Jabatan/Agensi di bawahnya dan merekabentuk gerbang Application Programming Interface (API)
  • Menyelaras pembangunan multimedia
  • Membangun dan Menyelenggara sistem perkhidmatan digital KDN berikut :
Sistem Pengurusan Kewangan (SPKW)
Sistem Pengurusan Latihan (MyLatihan)
Sistem eParlimen
Sistem Maklumat Perolehan (SMP)
Sistem MyStatistik
Dashboard KDN
Sistem Kehadiran IRAS
Sistem Aduan Integriti
Sistem Tempahan Bilik Mesyuarat (STBM)
Sistem Agihan Tempat Letak Kenderaan (iPark)
Sistem Maklumat Pengurusan Kenderaan (SMPK)
Sistem Profiling Keselamatan (SPIK)
Sistem Pengurusan Terimaan dan Penyesuaian (MySTEP)
Sistem Permohonan Temujanji KDN (eTemujanji)
Sistem Permohonan Pembukaan Fail dan Jilid Online (MyFile)
Sistem Hab Inovasi
Sistem Pemprofilan Rekrutment (SPIER)
Sistem Permohonan Perubahan (eCR)
Sistem Pengurusan Sumber Manusia (eHR)
Sistem eSurat
Sistem Permohonan Online IT KDN (SPICT)
Sistem eWarga
Laman Web PUSPANITA
Sistem Bayaran Insentif Mengikut Lokasi dan Tahap Kesusahan (BILMTK)
Sistem KOHA
Portal KDN
Sistem SAHABAT KDN
Gerbang Aplikasi Penyelidikan KDN (GAP)
Sistem SOP Covid-19
SpotMe

Seksyen Pembangunan Aplikasi Teras (AT)

  • Mengenal pasti keperluan/penambahbaikan dan membangunkan sistem aplikasi teras baharu KDN.
  • Menyelenggara sistem teras KDN:

1.Sistem Pengurusan Penapisan Filem (iLPF)
2.Sistem Pengurusan Perintah-Perintah
3.Sistem Pengurusan & Percetakan Pelekat 2D Barkod (eBPS)
4.Sistem Kawalan Penerbitan Dan Teks al-Quran (ePQ)
5.Sistem Kawalan Penerbitan (SKP)
6.Sistem ePermit
7.Sistem Aplikasi Mobile (mPQ)
8.Sistem Pengurusan Teks al-Quran (uPQ)
9.Sistem Pengurusan Permohonan Warganegara & Rayuan Pertubuhan (ePP)
10.Sistem Aduan Integriti
11.Sistem Pendaftaran Peserta Seminar (eDaftar)
12.Sistem Tempahan Bilik Mesyuarat (STBM)
13.Sistem Perpustakaan KDN (KOHA)
14.Sistem Agihan Tempat Letak Kenderaan (iPark)
15.Sistem ePerintah – Pemantauan Orang Pengawasan Polis (MyOPP)

  • Merancang, menganalisis, merekabentuk dan menguruskan integrasi dalaman dan luaran.
  • Menyelaras Data Terbuka KDN.

Seksyen Pembangunan Aplikasi Korporat

  • Mengenal pasti keperluan/penambahbaikan dan membangunkan sistem aplikasi sokongan baharu KDN.
  • Menyelenggara sistem aplikasi sokongan KDN:

1.Portal KDN
2.Sistem Profiling Keselamatan (SPIKS)
3.Sistem Pengurusan Terimaan dan Penyesuaian (MySTEP)
4.Sistem Permohonan Temujanji KDN (eTemujanji)
5.Sistem Permohonan Pembukaan Fail dan Jilid Online (MyFile)
6.Sistem Hab Inovasi
7.Sistem Pemprofilan Rekrutment (SPIER)
8.Sistem Permohonan Perubahan (eCR)
9.Sistem Pengurusan Sumber Manusia (eHR)
10.Sistem eSurat
11.Sistem Permohonan Online IT KDN (SPICT)
12.Sistem eWarga
13.Laman Web PUSPANITA
14.Sahabat KDN
15.Gerbang aplikasi psikologi (GAP)
16.eCirculation

  • Menyelaras integrasi data KDN dengan Jabatan/Agensi di bawahnya dan merekabentuk gerbang Application Programming Interface (API).
  • Menyelaras pembangunan multimedia.
  • Menyelaras Data Raya KDN.

Seksyen Teknikal Dan Infrastruktur ICT

  • Memberi khidmat nasihat dan maklum balas berkaitan spesifikasi, implementasi dan pengagihan pembekalan perkakasan ICT KDN dan Jabatan/Agensi di bawahnya.
  • Merancang dan mengurus kapasiti, ketersediaan dan kesinambungan sumber ICT.
  • Merancang dan menguruskan perolehan dan pelaksanaan projek pembekalan dan penyelenggaraan perkakasan, perisian dan infrastruktur ICT bagi KDN, RELA, JPPM, IPSOM dan LPF.
  • Memantau prestasi service level agreement (SLA), hasil kerja dan kepatuhan vendor semasa dan pasca fasa projek.
  • Mengurus pendaftaran, pelupusan, peminjaman dan pelaporan aset alih dan inventori ICT.
  • Memantau keselamatan siber Kementerian.
  • Memberi khidmat bantuan teknikal bagi program-program anjuran Bahagian/Kementerian.
  • Menyediakan pelaksanaan meja bantuan secara berpusat dan perkhidmatan sokongan teknikal tahap pertama, tahap kedua serta tahap ketiga kepada KDN, RELA, JPPM, IPSOM dan LPF.
  • Merancang dan mentadbir kerja-kerja operasi pangkalan data secara keseluruhan.
Last updated on
02 July 2025
Fixed Floating Side Menu