Skip to main content

logo

img

Soalan Lazim Bahagian Akaun

There is no translation available.

Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pengunjung Portal Kementerian Dalam Negeri. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain sila hubungi kami di talian 03- 8886 8533 atau e-mel kepada kami di This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


Bahagian Akaun

UNIT AMANAH, DEPOSIT & PANJAR :

Bilakah Penyata Penyesuaian Amanah/Deposit/Panjar perlu dikemukakan oleh PTJ ke Bahagian Akaun KDN?
  Jawapan :

Berdasarkan AP 143 (b) dan Pekeliling Perbendaharaan Bil. 8/1987, Penyata Penyesuaian Akaun Amanah/Deposit/Panjar hendaklah disediakan bagi menyesuaikan baki rekod perakaunan Jabatan dengan Laporan Terperinci yang dikeluarkan oleh Pejabat Perakaunan dalam tempoh 14 hari daripada tarikh terima Laporan Terperinci.

Bagaimanakah tatacara pengurusan Akaun Amanah Awam/Kerajaan?
  Jawapan :

Perbendaharaan Malaysia ada mengeluarkan Tatacara Pengurusan Akaun Amanah Yang Ditubuhkan Di Bawah Seksyen 9, Akta Acara Kewangan 1957 untuk dijadikan panduan di dalam menguruskan Akaun Amanah Awam dengan teratur dan berkesan. Sila rujuk Pekeliling Perbendaharaan WP 10.4. Bagi Akaun Amanah Khas dan Akaun Amanah Kerajaan (Seksyen 10, Akta Acara Kewangan 1957), PTJ dicadangkan untuk mengguna pakai PP yang sama sebagai panduan dalam menguruskan akaun amanah berkenaan.

Apakah tindakan yang perlu diambil terhadap deposit yang boleh dituntut namun tidak dituntut oleh pendeposit?
 

Jawapan :

a)Jika tiada sebab-sebab tertentu, deposit yang tidak dituntut selepas tempoh 12 bulan dari tarikh deposit boleh dikembalikan hendaklah diberitahu dalam Warta Kerajaan.

b)Jika deposit itu masih tidak dituntut dalam masa 3 bulan selepas diwartakan maka ia hendaklah dikreditkan ke hasil Kerajaan (Kod Hasil : 81302 - Wang Tidak Dituntut)

Apakah syarat-syarat dan prosedur untuk memohon pembukaan panjar wang runcit (PWR)?
  Jawapan :

Permohonan mewujudkan PWR hanya diluluskan kepada pejabat yang berstatus PTJ. Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan mewujud PWRadalah seperti berikut:

  1. Surat permohonan PTJ;
  2. Surat sokongan daripada Kementerian /Ibu Pejabat PTJ;
  3. Carta Organisasi Kementerian/Jabatan;
  4. Laporan C110B (Laporan Kedudukan Peruntukan Vot Bekalan)/Laporan C231B (Laporan Terperinci Perbelanjaan Vot Bekalan);
  5. Justifikasi keperluan PWR;
  6. Anggaran perbelanjaan sebulan; dan
Borang Maklumat Penerima Bayaran GFMAS
Apakah syarat-syarat dan prosedur untuk memohon penambahan amaun apungan PWR?
  Jawapan :

Permohonan menambah amaun apungan PWR dibenarkan kepada semua Pemegang PWR sedia ada iaitu sama ada berstatus PTJ atau pun Pusat Kos. Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan menambah PWR┬á adalah seperti berikut:

  1. Surat permohonan PTJ;
  2. Surat sokongan daripada Kementerian /Ibu Pejabat PTJ;
  3. Justifikasi keperluan penambahan PWR; dan
  4. Rekod Buku Tunai bagi rekupmen 6 bulan terdahulu.
Apakah prosedur untuk memohon penutupan/mengurang PWR?
  Jawapan :

Dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan menutup/mengurang PWR adalah seperti berikut :

  1. Surat permohonan PTJ; dan
  2. Surat sokongan daripada Kementerian/Ibu Pejabat PTJ.

Setelah kelulusan JANM diperolehi, amaun PWR yang berkenaan perlu dipulangkan kepada JANM dengan memasukkan amaun tersebut ke dalam Akaun Bank Terimaan Pejabat Perakaunan di mana rekupmen dibuat.Dokumen yang perlu dikemukakan kepada Bahagian Akaun KDN setelah amaun PWR dipulangkan adalah seperti berikut:

  1. Salinan Penyata Pemungut; dan
  2. Salinan Laporan Terperinci (C350/Laporan FBL1N yang berbaki sifar (0) bagi penutupan PWR dan yang mempunyai baki terkini selepas pengurangan PWR.
Apakah pembayaran yang boleh dibuat daripada PWR?
  Jawapan :

Pembayaran yang boleh dibuat daripada PWR adalah perbelanjaan rasmi berdasarkan kriteria seperti berikut:

  1. Pembayaran kecil yang segera - perbelanjaan tidak berkala dan tidak dirancang menyebabkan pesanan tempatan tidak dapat dikeluarkan.
  2. Perbelanjaan runcit - pembelian kecil-kecilan yang tidak praktikal untuk membuat pembelian melalui pesanan tempatan.
  3. Tidak melebihi RM500.00 bagi setiap resit/bil - Pemegang Panjar dibenarkan untuk membuat bayaran melebihi RM500.00 sekiranya praktikal dan berfaedah dengan kelulusan Ketua Jabatan sebelum pembelian dibuat [AP 97 (d)].
  4. Pembelian tidak dijeniskan sebagai Aset (Harta Modal dan Inventori di bawah Kod Objek Am 30000); dan
  5. Pendahuluan untuk belanja perjalanan kepada pegawai yang menggunakan kenderaan jabatan kecuali untuk membayar tuntutan perjalanan.
   

SEKSYEN PERUNDING :

REKA BENTUK SISTEM
1.Apakah garis panduan yang boleh dirujuk oleh Kementerian / Jabatan dalam menyediakan permohonan kelulusan reka bentuk sistem?
  Jawapan :

Jabatan hendaklah merujuk kepada Surat Pekeliling Akauntan Negara Malaysia (SPANM) yang berkuat kuasa mengenai Garis Panduan Permohonan Kelulusan Reka Bentuk Sistem Perakaunan dan Kewangan Kementerian/Jabatan Persekutuan sebagai panduan penyediaan permohonan kelulusan reka bentuk sistem. Permohonan perlu merangkumi:

1 Tujuan permohonan;
2 Latar belakang Kementerian/ Jabatan Persekutuan; 
3 Justifikasi permohonan;
4 Perbandingan sistem perakaunan dan kewangansedia ada dan baharu (jika berkenaan);
5 Cadangan pelaksanaan;
6 Gambar rajah reka bentuk sistem;
7 Prosedur Perakaunan/Kewangan dan Carta Alir Kerja;
8 Dokumen/laporan kewangan berserta contoh dokumen;
9 Rajah Reka Bentuk Rangkaian dan Infrastruktur Information & Communications Technology (ICT)
10 Ciri-ciri keselamatan sistem;
11 Pengesahan dan Syor CGSO;
12 Ulasan Bahagian Akaun Kementerian/ Jabatan; dan
13 Maklumat pegawai yang boleh dihubungi.

KURSUS DAN LATIHAN

Bagaimana saya ingin memohon kursus anjuran institut Perakaunan Negara (IPN)?

  Jawapan :

Permohonan boleh dibuat di laman web Institut Perakaunan Negara
(https://espl.ipn.gov.my) di ruangan "Maklumat Terkini" > klik "Pendaftaran Kursus Secara Online" > buat pilihan Program dan Bulan > Senarai kursus terpapar > klik "Mohon"

3 Bagaimana untuk mengetahui jadual kursus yang dianjurkan oleh Institut Perakaunan Negara (IPN).

Jawapan :

Jadual kursus boleh disemak di laman web Institut Perakaunan Negara (https://espl.ipn.gov.my) di ruangan "Jadual Kursus" bagi melihat semua kursus yang dijadualkan sepanjang tahun

4 Bagaimana untuk menyemak status permohonan kursus sama ada berjaya atau tidak berjaya.

Jawapan :

Status permohonan kursus boleh disemak di laman web Institut Perakaunan Negara (https://espl.ipn.gov.my) di ruangan "Semak Permohonan".

5 Bilakah kursus akan diiklankan di laman sesawang IPN dan bila/berapa lamakah tempoh permohonan.

Jawapan :

Iklan akan dipaparkan 3 minggu sebelum tarikh kursus dijadualkan (ruangan "Maklumat Terkini" dan tempoh permohonan kursus boleh dibuat mengikut tarikh dinyatakan.

SEKSYEN PENGURUSAN PERAKAUNAN :

Bagaimanakah cara untuk Pusat Tanggungjawab (PTJ) mengakses sistem MyCost?
  Jawapan :

1. Sistem MyCost dapat dilayari dengan menggunakan URL sistem MyCost: https:.//mycost.anm.gov.my.           
2. Portal ini hanya boleh diakses melalui talian MyGov*Net sahaja.              
3. Tiada instalasi sistem diperlukan .
4. Untuk akses ke sistem, pengguna perlu memohon capaian melalui Pejabat Perakaunan (AO) masing-masing.
5. ID dan kata laluan pengguna adalah ID dan kata laluan yang sama dengan portal iGFMAS. 

Apakah tujuan MyCost dilaksanakan?
  Jawapan :

Tujuan MyCost iaitu bagi pelaksanaan PBC (PTJ Based Costing) di peringkat PTJ dan OBC (Outcome Based Costing) di peringkat Kementerian.

Apakah yang dimaksudkan dengan Pengekosan Berasaskan Pusat Tanggung Jawab (PTJ) - PTJ Based Costing (PBC)? 
  Jawapan :

PBC melibatkan proses mengenal pasti, mengukur, menganalisis, mentafsir dan menyampaikan jumlah kos bagi setiap output yang dihasilkan oleh Program/Aktiviti di peringkat PTJ. Ia menjelaskan hubungan antara input dan output untuk mengukur kecekapan operasi dan kecekapan kos bagi memantapkan proses pembuatan keputusan di PTJ.

4 Pada setiap bulan Laporan apakah yang perlu dikemukakan kepada Seksyen Perakaunan Pengurusan (SPP) Bahagian Akaun?
Jawapan :

Laporan yang perlu dikemukakan pada setiap bulan kepada SPP Bahagian Akaun ialah Laporan Perbandingan Pengkosan Output Bulanan - Ringkasan dan Laporan Perbandingan Jumlah Kos. Tarikh penghantaran laporan iaitu 14hb hingga 31hb bulan berikutnya.

5 Bilakah tarikh penetapan pembayaran bil dan tuntutan dalam tempoh 7 hari di Kementerian Dalam Negeri?
jawapan :

Dalam usaha untik menambah baik sistem penyampaian perkhidmatan dan pencapaian KPI, KDN mensasarkan semua pembayaran bil dan tuntutan perlu diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari bermula bulan Oktober 2024. Surat Ketua Setiausaha KDN rujukan KDN.400-3/3/1 JLD 5 (13) bertarikh 25 September 2024 adalah berkaitan.

UNIT AKAUN LTD :

Apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh PTJ jika berlaku EFT/Cek Terbatal?
  Jawapan :

1.1 Kenal pasti samada EFT/Cek Terbatal perlu diganti atau dibuat pelarasan.
1.2 Jika perlu penggantian, sediakan Arahan Pembayaran EFT/Cek Terbatal (K9)/(K8) dengan maklumat penerima bayaran yang tepat. Penggantian hendaklah dilakukan dalam tempoh tujuh (7) hari.
1.3 Jika tanpa penggantian, sediakan Baucar Jurnal (KJ)  ke Vot/Amanah.
1.4 EFT/Cek Terbatal yang tidak dituntut yang melebihi enam (6) tahun hendaklah diselaraskan melalui Baucar Jurnal ke Akaun Hasil H0181304 - EFT Terbatal/H0181303 - Cek Terbatal Tidak Dituntut. (Merujuk kepada Arahan Perbendaharaan AP118(c)).
1.5 PTJ hendaklah menyelenggara dan mengemaskini Daftar Cek/EFT Terbatal.

Apakah tindakan PTJ jika berlaku kesilapan penggunaan kod vot/dana semasa transaksi bayaran atau terimaan?
  Jawapan :

PTJ perlu menyediakan Baucar Jurnal Antara Entiti jenis S5 apabila membuat pelarasan pembetulan yang melibatkan kod vot/dana.
Contohnya, pelarasan pembetulan kesilapan penggunaan kod dana G000 kepada kod vot/dana Lxxx/Pxxx. Manakala bagi pelarasan kod dana G000 kepada vot B62, PTJ perlu menggunakan Baucar Jurnal Biasa S1 untuk pelarasan pembetulan kerana melibatkan kategori dana yang sama iaitu Dana Am.

Bilakah tarikh akhir penghantaran Sijil Pengesahan Baki Vot?
  Jawapan :

PTJ hendaklah menghantar Sijil Pengesahan Baki Vot secara fizikal kepada Bahagian Akaun (Unit Akaun LTD) dalam tempoh 14 hari bulan berikutnya.

Apakah garis panduan permohonan penjejasan nilai bagi Akaun Belum Terima (ABT)?
  Jawapan :

4.1 PTJ hendaklah mengemukakan permohonan kelulusan perakaunan penjejasan nilai ABT ke Bahagian Akaun menggunakan borang FAL Lampiran 20. (Rujuk MOPA)
4.2 Bahagian Akaun akan membuat penilaian ke atas cadangan penjejasan nilai ABT oleh PTJ.
4.3 Setelah kelulusan diberikan, PTJ hendaklah menyediakan baucar jurnal penjejasan nilai (DU) dalam iGFMAS. (Rujuk Manual Pengguna iGFMAS bagi Modul Akaun Terimaan)
4.4 Setelah selesai tindakan jurnal, PTJ perlu mengemaskini maklumat Penyata Akaun Belum Terima

UNIT GAJI :

Apakah tindakan yang boleh diambil bagi mengelakkan pembayaran terlebih emolumen kepada kakitangan yang sedang dalam tindakan disiplin?
  Jawapan :

PTJ hendaklah mengeluarkan pegawai berkenaan dari Sistem Emolumen Berkomputer (HCM) berdasarkan arahan daripada Ketua Jabatan beserta Penyata Perubahan Mengenai Pendapatan Seseorang Pegawai (Kew.8) sekiranya penahanan gaji ini melibatkan perubahan pada pendapatan pegawai.

Apakah tindakan yang perlu dibuat bagi memastikan amaun potongan cukai adalah tepat sekiranya berlaku perubahan tanggungan/kelayakan kadar potongan cukai/status perkahwinan walaupun pegawai telah mengemaskini maklumat tersebut di sistem HRMIS?
  Jawapan :

Pegawai hendaklah mengemaskini Borang Potongan Cukai Berjadual (PCB) dan mengemukakan ke Unit Gaji PTJ untuk dikemaskini di dalam Sistem Emolumen Berkomputer (HCM) kerana sistem HRMIS masih belum berintegrasi dengan sistem HCM

UNIT ASET DAN INVENTORI :

Apakah dokumen yang boleh dirujuk berkaitan Perakaunan Aset?
  Jawapan :

Jabatan/Agensi boleh merujuk kepada Surat Pekeliling Akauntan Negara Malaysia (SPANM) Bil. 3/2022 : Tatacara Perakaunan Aset Bukan Kewangan Kerajaan yang boleh didapati di laman sesawang Jabatan Akauntan Negara Malaysia.

Apakah ‘threshold’ yang ditetapkan bagi memastikan aset tersebut harus dipermodalkan?
  Jawapan :

Aset yang mempunyai kos perolehan bernilai RM 2,000 dan ke atas  perlu dipermodalkan. 

3 Sekiranya tanah dan bangunan dinilai bersama pada satu nilai, bagaimanakah nilai tersebut boleh diasingkan?

Jawapan : 

Tanah dan bangunan perlu dinilai secara berasingan kerana diperakaunkan menggunakan kod akaun yang berbeza. Jabatan boleh merujuk kepada JPPH untuk menentukan nilai tanah dan bangunan.

4 Apakah kriteria bagi merekodkan aset tak alih?

Jawapan : 

​Perenggan 7, MPSAS 1 Pembentangan Penyata Kewangan yang menyatakan aset ialah sumber yang dikawal oleh entiti hasil daripada peristiwa lampau dan daripada manfaat ekonomi masa hadapan atau potensi perkhidmatannya dijangka mengalir ke dalam entiti. Manakala MPSAS 17 Hartanah Loji dan Peralatan menjelaskan kos item hartanah, loji dan peralatan hendaklah diiktiraf sebagai aset jika, dan hanya jika terdapat kemungkinan bahawa manfaat ekonomi masa hadapan atau potensi perkhidmatan yang berkaitan dengan item tersebut akan mengalir masuk ke dalam entiti dan kos atau nilai saksama item tersebut boleh diukur dengan pasti. ​

5 Bolehkah kerja pengubahsuaian yang dilakukan di luar sesebuah bangunan dipermodalkan?

Jawapan : 

Kos pengubahsuaian hendaklah dipermodalkan sekiranya ubahsuai tersebut mengubah struktur bangunan dan menambahkan manfaat ekonomi yang diterima oleh pemilik. (Rujuk SPANM Bil.3/2022 - Tatacara Perakaunan Aset Bukan Kewangan) Berdasarkan Tatacara Perakaunan Bagi Kos Baik Pulih, kriteria Penetapan Kos Baik Pulih Aset adalah seperti berikut:- a) Meningkatkan kecekapan aset daripada fungsi asal aset semasa pembelian aset dilakukan. b) Meningkatkan kapasiti pengeluaran/penggunaan aset daripada kapasiti asal aset semasa pembelian dilakukan. c) Meningkatkan usia guna aset selepas belanja pengubahsuaian berlaku. Walaubagaimanapun, sekiranya pengubahsuaian melibatkan struktur yang terpisah daripada bangunan asal, ianya boleh dipermodalkan sekiranya menepati kriteria permodalan tetapi perlu diperakaunkan secara berasingan (menggunakan ID aset yang berbeza).

6 Adakah binaan yang mempunyai bumbung dan tiang tanpa dinding dikategorikan sebagai aset tak alih?

Jawapan : 

Binaan yang hanya mempunyai bumbung dan tiang tanpa dinding hendaklah dikategorikan sebagai Aset Tak Alih.

7 Bagaimanakah kaedah untuk menilai kos aset yang diterima melalui sumbangan/rampasan dan lucut hak?

Jawapan : 

Jabatan boleh membuat pengukuran sendiri sekiranya mempunyai pihak teknikal / pakar berkaitan bagi menilai kos aset yang diterima melalui hadiah/ sumbangan/ rampasan/ lucut hak.

8 Bagaimana kaedah untuk mengakaunkan pembinaan bangunan yang melibatkan beberapa fasa?

Jawapan : 

Pembinaan bangunan yang melibatkan beberapa fasa akan diakaunkan sebagai Aset Dalam Pembinaan (AUC). Tindakan penyelesaian AUC hendaklah dilakukan selepas Sijil Perakuan Siap Kerja (CPC) atau dokumen lain yang setara dikeluarkan bagi setiap fasa.

9 Adakah tanah tidak dibangunkan/ kosong perlu diperakaunkan sebagai Hartanah Pelaburan?

Jawapan : 

Tanah yang tidak dibangunkan/ kosong hendaklah diperakaunkan mengikut tujuan asal pemilikan tanah. Sekiranya tanah tersebut belum ditentukan kegunaan masa hadapannya, tanah tersebut diperakaunkan sebagai Hartanah Pelaburan dan diandaikan dipegang untuk peningkatan modal.

10 Bagaimanakah proses pelarasan aset perlu dilakukan?

Jawapan :

Jabatan /agensi boleh merujuk kepada Kit Pelarasan Aset yang telah dikemukakan melalui emel pada 24 Januari 2025 untuk tindakan pelarasan aset   https://drive.google.com/drive/folders/1vhS8nfJQvDKKDOLCXG8R1caOij8GRmAd?usp=sharing

Last updated on
10 July 2025
Fixed Floating Side Menu